2013. szeptember 10., kedd

Rizstészta - gyors ételek #1


Amikor vegetáriánus lettem, lemondtam a klasszikus gyors ételekről, de igazából nem is hiányoztak, mert annyi mindent ehettem helyettük, rengeteg jobb és finomabb alternatíva létezett. Azonban akkor is függtem bizonyos készételektől, mert egyszerűen nem volt időm állandóan főzni. Előfordult, hogy este  tíz után értem haza, és semmi hangulatom nem volt hulla fáradtan a konyhába ténykedni.
A dolgok jelenleg kissé megváltoztak, hiszen ahogyan már korábban is említettem: vegánként étkezni számomra - figyelmen kívül hagyva azt, hogy ki és milyen okból kifolyólag választotta ezt az életmódot - az előrelátásról szól.
Ha nem készítek ebédet, akkor nem is igen eszem. Már nem tudok akárhonnan rendelni. Persze léteznek éttermek számunkra is, de vagy drága - az étel árán kívül hozzáadódik a csereedényé és a futár díja is - vagy legkésőbb előző nap délig meg kell rendelni, tehát ez nem jó opció. Az előbbit nem engedhetem meg magamnak, az utóbbihoz pedig rendszerint már túl késő van. A zöldségek, gyümölcsök a legjobb gyors kaja, de mivel délelőtt kizárólag smoothie-zom, ebédre már valami tartalmasabbra vágyom.

Többé nem lehetséges, hogy elveszek valami smack levest (vannak vegetáriánusok is, bár ritkábban) a bolt polcáról, esetleg egy bögrés levest nagy kiflivel, mert hogy pékárút sem a normál közértben vásárolok. Nagyon leszűkültek azok a dolgok, amiket ehetek, és nem, ez nem panasz, én választottam, örömmel is tettem, mégsem egyszerű az élet.
Most, ha tízkor érek is haza, főzök valamit, majd hideg vízzel teli mosogatóban hűtöm, hogy éjfél előtt hűtőbe tehessem. Szóval igényel némi extra energiaráfordítást, ami nem gond, mert rendszerint energiatúltengésben szenvedek, mégis vannak pillanatok, amikor mégsincs időm, alkalmam főzni. Na olyankor mi van?
Hát kérem, léteznek ilyen vészesetekre is alternatívák,  amik idő függvényében 5-25 perc alatt elkészíthetőek.

Az egyik olyan alapanyag, ami mindig van otthon, az a rizstészta. A nevéből sejthető, hogy rizslisztből és vízből készül, főzni nem kell, csak forró vízbe tenni. Még a munkahelyemen is könnyedén elkészíthetem. Amit most leírok, az számomra afféle alaprecept. Olyan ázsiai-olasz kombináció - nagyon szeretem -, de persze az ízesítésnek megint csak a fantázia szab határt. 

Hozzávalók:
- rizstészta;
- 3 kínai kel levél(elhagyható);
- 1/2 doboz darabolt paradicsom ( paradicsomlével, vagy pürével helyettesíthető)
- 2 ek szójaszósz;
- 1 ek agavé szirup;
- 1 ek mákolaj (bármilyen nyersolajjal helyettesíthető);
- vega ételízesítő (só nélkül), Himalája só.


Szóval reggel felébredek a szokott időben, nincs plusz félórám, csak perceim vannak, és a főzést a smoothie elkészítési idejébe kell beiktatnom. Azzal kezdem, hogy feltöltöm vízzel és be is kapcsolom a forralót, a káposztát összevágom - én most ezt nagy darabokra hagytam, gyakorlatilag nyers maradt, de ha szeretnétek, hogy részben megfőjön, akkor apróra kell darabolni - , aztán a többi hozzávalóval együtt bedobálok egy tetővel rendelkező edénybe. A víz még nem forrt fel, tehát kiveszem a hűtőből a turmixba szükséges gyümölcsöket, megmosom őket, majd elkezdem feldarabolni. Ezen a ponton felforr a víz, ráöntöm a tésztára, megkeverem, lefedem. Befejezem a reggelimet, elmosogatok, elpakolok aztán elmegyek lezuhanyozni. Ez olyan 15 perc összesen, és eddigre megszívja magát a tészta is.
Ilyenkor kezdem lehűteni, hideg vizes mosogatóba teszem, közben felöltözöm, összekészítem a cuccom, majd az ebédet rendszerint  még langyosan edénybe teszem. Aztán már indulok is.

A fenti kép inkább levesre hasonlít, mert én jobban szeretem így, de ha kevesebb lével szeretnétek, akkor csak annyi vízzel kell felönteni, ami fél vagy egy ujjnyira lepi el. Saját tapasztalatom szerint nem szív fel annyi folyadékot, mint az átlagos tészták.
És igen, a káposzta kivételével ezek mindig vannak otthon. Az a fajta üvegtészta, amit én veszek  400 g-os csomagban kapható 450 forintért, ebből 2-3 adagot szoktam készíteni, mert én biza sokat eszem.  Rendszerint paradicsomlével csinálom, mert a nagyikám mindig felpakol, de most kifogytam, a darabolt paradicsommal viszont szeretek főzni - különösen akkor, amikor már nem jutok érett parikhoz -, akcióban 139 forintért vettem. Oké, nem bio, de az minimum a triplája, tehát ha nincs akció, szintén kívül esik a hatáskörömön.  Paradicsomlé esetén egy bögrényit a mikróba lökök és azt is felmelegítem, amíg forr a víz.Lehet bele tenni fokhagymaport ( a nyersnek nagyon intenzív lenne az íze, de ez persze ízlés kérdése), oregánót, rozmaringot, ami csak jól esik.

Előfordul, hogy a hűtőbe már előre elkészítek keverékeket, pl fűszerolajat, vagy 3 rész szójaszószhoz egy rész balzsamecet, egy rész olaj és ízlés szerint erős paprika, fűszerek, - néha vágok bele zöldségeket, néha teljesen ki is hagyom őket. Ez is nagyon jó tésztára, egy paradicsommal, vagy anélkül is, de salátákra is mennyei lehet, és kis üvegben a munkahelyemen is elfér a hűtőben. Mehet rá szójajoghurt foghagymával, pesztó, de akár mák és dió is. Mindig tartok bent néhány kiegészítőt és fűszert, így most ezt a változatot meg fogom szórni inaktív sörélesztővel is.
Előfordul, hogy csak összeszedek minden hozzávalót, üvegbe töltöm, és bent rakom össze - szerencsére itt is van vízforraló. De komolyan ennyi az egész, ez tényleg nagyon gyors kaja. Az előkészületek 5 percig nem tartottak, és amíg "főtt" a tészta, én szabadon ügyködtem valami máson. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...