2022. október 14., péntek

Csavart gőzgombóc

Már jó ideje készítek ázsiai  gőzgombócokat, méghozzá számos variációban, de mind közül a legkedvesebb az újhagymás csavart gőzgombóc. Elismerem, még nem tökéletes - gyakorlat teszi a mestert, ugye! Tény, fehér lisztből sokkal szebb, bár a saját változatom is könnyű, puha, ráadásul  finom és illatos. Szóval ne fogjátok vissza magatokat, ha van egy kis időtök, mert megéri a belefektetett energiát.  

Hozzávalók:

a tésztához:

  • 500 g liszt (fele teljes kiőrlésű, és fele kenyér liszt);
  • 1 tk instant élesztő;
  • 300 g langyos víz;
  • 1 tk sütőpor (opcionális)*;
  • ½ tk só; 
  • nagyjából 1/2 tk olaj.

Ami a kenő olajhoz kell:

  • 3 ek olaj (nálam avokadó);
  • 2-3 újhagyma;
  • csipet só (opcionális).
  • 1 csapott ek kenyérliszt

Az olaj kivételével mindent összeöntöttem, és összeállítottam a tésztát. Félretettem 30 percre pihenni, majd 8-10 percre kezelésbe vettem, és alaposan meggyúrtam. Ezután egy kis olajjal körbekentem, és másfél órát pihent és kelt. Felvágtam az újhagymákat, és egy csipet sóval – óvatosan, a tésztába már van só - az olajon átpirítottam 1-2 perc alatt, majd félretettem.

Amikor a tészta eltöltötte a keléshez szükséges idejét, nyújtólapra tettem, nagyjából szétlapítottam, megszórtam a sütőporral, és alaposan átgyúrtam. Néhány perc pihentetés után téglalap formára nyújtottam - nem liszteztem alá, mert a tészta kicsit olajos volt, de ez senkit se fogjon vissza. Aztán az egészen eloszlattam az olajos hagymát, de egy kis olaját visszafogtam, majd egyenletesen megszórtam az l evőkanál liszttel. A tésztát képzeletben harmadokra osztottam, és az első harmadát óvatosan ráhajtottam a második harmadra, amit aztán finoman lelapogattam, és ezt ismét ráfordítottam maradék részre. Itt szintén lapogattam egy kicsit, és a tetején elkentem a maradék olajat. 

Hogy tuti egyforma és páros szám jöjjön ki, a meghajtott tésztacsíkot félbe vágtam, egymásra raktam őket, és nagyjából azonos szélességű csíkokat vágtam – olyan másfél centisek lehettek. Ezután jött a tekerés. Fogtam egy tésztacsíkot, és egy evőpálca segítségével, hosszában és középen lenyomtam (erre egy fakanál, vagy vékonyabb nyelű kanál, esetleg villai is alkalmas), ezután felemeltem, kicsit meghúztam, hogy vékonyabb és hosszabb legyen, a két végét összecsípem, majd középre, a hurokba, dugtam a pálcikámat és óvatosan tekertem rajta, majd rátettem a pultra, és a pálcika segítségével a tekervényt rányomtam, így lett gömb (szerű). Na, ehhez inkább nézzétek meg a videót!


A kis gombócokat sütőpapírral együtt a pároló kosarakba tettem, és nagyjából 30 percig felé sem pislogtam, aztán a pároló fazekamba hideg vizet öntöttem, bele raktam a kosarakat, alágyújtottam, és a víz forrásától számítva nagyjából 15 percig gőzöltem.

Bevallom, nem mindig sikerült a kívánt formára alakítanom a gombócokat, pedig nem most készültek előszőr. Szeretem, hogy ennyire puhák, hogy könnyen szálakra húzhatóak. Azt hiszem, kipróbálom más ízesítéssel is, chilire és kaporra gondoltam... Egyébként levesekhez (paradicsomlevessel egyenesen mennyei), ragukhoz, pörköltekhez,  meleg szójatejhez, vagy csak magában fogyasztva is tökéletes választás. 

Egy picit változtattam a receptem, pl. úgy éreztem, hogy a teljes kiőrlésű liszt miatt több vizet vett fel a tésztám, és a lenti videóban nem használják a plusz lisztet sem, amit még a hagymás olajra szórok, de korábban összekeltek, és tömör gombóccá álltak össze, szóval nekem ez vált be.   


* a töltött gőzgombócokhoz, és úgy általában a  sima gőz gombócokhoz szerintem nagyon fontos, szép, kerek, feszes gömböket eredményez, de itt valóban elhagyható

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...