2013. szeptember 1., vasárnap

Sült édesburgonya, tofus zöldségsalátával


Mindig is ki szerettem volna próbálni az édesburgonyát, ezért gyűjtögetem hozzá jónak tűnő recepteket. Vettem is a bioboltban két szép darabot, majd benéztem a hűtőbe, és ahogyan lenni szokott, újragondoltam mindent. 
Azt tudtam, hogy az édesburgonya, akármilyen meglepő, de édes lehet. Rengeteg receptben készítik sütőtökkel, no és ez utóbbi szinte egyetlen zöldségféle, amit nem igazán kedvelek, de ez nem tántorított el. Igyekeztem olyan dolgot kiötleni, ami kicsit ellensúlyozza majd az ízét. Ez lett belőle, de azt kell mondjam, eszméletlen jól sikerült, bekerült a repertoárba.   

Hozzávalók:
- a krumplihoz:
  • - 2 db édesburgonya (80dkg);
  • - 15 dkg szójasajt - labneh (helyettesíthető joghurttal, vagy növényi tejjel/besamelmártással és inaktív élesztőpehellyel);
  • - Himalája só, bors, alufólia.
- A salátához:
  • - 15 dkg brokkoli;
  • - 15 dkg kelbimbó;
  • - 10 dkg sárgarépa;
  • - 10 dkg spárga;
  • - 1 csomag füstölt tofu - vagy natúr és kevés füstölt só (30 dkg);
  • - balzsamecet(helyettesíthető citrommal, vagy másfajta ecettel), szezámmag és olíva olaj, Himalája só.

Az édesburgonyákat alapos mosás és átdörgölés után alufóliába tekertem, majd tepsibe raktam és a legmagasabb fokozaton sütöttem. Közben kétszer megfordítottam és a fólia megnyomásával ellenőriztem, hogy mikor lesz kész. Ezalatt a zöldségeket sós vízben feltettem főzni, de körülbelül csak 10-15 percre, így még minden ropogós maradt, aztán leszűrtem, és megvártam, amíg  kihűlt. A tofut olyan egycentis kockákra vágtam és egy nagyon kevés olívaolajon megpirítottam.
Egyszer csak elkészült az édesburgonya is (legalább 40-50 perc volt), egy picit keményebb ugyan, de hasonló állaga lett, mint amikor más fajta burgonyát sütök így, ruganyos, de puha - ha bizonytalan bárki abban, hogy megsült-e, egy hústűvel nyugodtan megszúrhatja. Kitekertem a fóliából, és egy késsel félbevágtam, aztán a narancssárga húsát bevagdostam szintén olyan egycentis kockákra, de úgy, hogy a héjában maradjon. A labhnét kikevertem sóval és borssal, aztán bemasszíroztam a résekbe és így, takarás nélkül visszatettem még sülni.
 
A spárgát és a répát darabokra vágtam, a brokkolit szeletekre, és a kelbimbót méret szerint félbe vagy negyedbe. Az egészet egy nagy tálba tettem és a tetejére pakoltam a megpirított tofukockákat, mivel azokat sütés közben nem fűszereztem, az egészet gyengén megsóztam és egy kevés balzsamecettel és szezámmag olajjal meglocsoltam. Pontos mennyiséget nem tudok, de egy kicsit kevesebb ecetet használtam, mint egy zöldsaláta esetén.  Az egészet jól összekevertem, közben az édesburgonya is szépen megpirult. Nem maradt más, mint tányérra tenni és megenni.


Mit kell tudni az édesburgonyáról? Ezúttal is a HáziPatikára támaszkodom:
Az édesburgonya húsos, gumószerűen megvastagodott gyökere szénhidrátban és (különösen a sárga húsú fajta) béta-karotinban gazdag. C-vitamin-tartalma 15-30 mg/100 g, de tartalmaz B1, B2, B6, és E vitaminokat is. A többi zöldségféléhez képest sok, 1,5-2 g/100 g fehérje található benne, amelynek összetétele a tojáséhoz hasonló. Délkelet-Ázsiában a zsenge leveleit, hajtásait is fogyasztják, ezekben a gyökerénél is több a C-vitamin és a béta-karotin.

Értékes ásványi anyagokat tartalmaz: kalcium, vas, magnézium, mangán, kálium, foszfor, nátrium, szelén, réz és cink is található benne. Egy perui kutatóközpont, a Limában működő Nemzetközi Burgonyaközpont (CIP) szakértője, Daniel Reynoso Tantalean az édesburgonyával foglalkozó tanulmányában azt állítja, hogy a batátának gazdag ásványi anyagtartalma miatt daganatmegelőző hatása is van, csökkenti a gyomorrák és a májbetegségek kockázatát és antioxidánsai, vitaminjai és proteinjei segítenek megőrizni a fiatalságot. Energiatartalma száz grammban 117 kalória, így akár a fogyókúrázók is beleilleszthetik az étrendjükbe.

Ezekből az is kitűnik, hogy  a vegán/vegetáriánus étkezés egyik fontos pillére, bár most lehet, túladagoltam a fehérjét. Ugyanis a brokkoliban, kelbimbóban és a tofuban is van szépen, de így együtt annyira finom volt, hogy ezen most hajlandó vagyok felülemelkedni.
Azt is csak most tudtam meg, hogy az édesburgonyának három típusa van, azon belül pedig több altípusa, de a lila héjú változat húsa fehér vagy szürke, és íze a gesztenyére emlékeztet. Még nem láttam ilyet, de ki szeretném próbálni.

Mivel a fűszeres sajt kellemesen ellensúlyozta a burgonya édességét, azt hiszem ezentúl is így fogom készíteni. Az ötlet különben nem egészen új, a neten sok kép kering héjában sült burgonyákról, mindenfélével megszórva, ilyet ugyan pont nem találtam, de  azért bíztam a sikerben. Joggal, és jelenleg úgy érzem, új kedvencem született.
Ráadásul az íze tényleg erősen emlékeztet a sütőtökére, amit mint írtam, nem igen kedvelek, azonban ezzel a módszerrel lehetőségem adódott rá, hogy azt is megegyem, hiszen rendkívül egészséges és jelentősen olcsóbb mint az édesburgonya.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...