2013. augusztus 19., hétfő

Zabtej


Lassan a növényi tejek végére érek, de még csak lassan... Ez a tej is rendkívül finom, nagyon egyszerű, teljesen nyers és igen hamar elfogyott. Szóval kezdhetem előröl az egészet.

Hozzávalók 1 literhez:
- 20 dkg zab;
- 1 ek hidegen sajtolt növényi olaj (nálam most lenmag, de elhagyható);
- egy csípett só, 1-2 ek agavészirup (vagy más édesítő);
- víz.


A zabot 24 órára beáztattam, és ahogy szokásos, este, reggel cseréltem rajta vizet. Ezután leszűrtem és a turmixba tettem. A hígítás aránya 2-3 szoros, én most kétszeressel csináltam, mert főztem vele, és így sűrűbb intenzívebb. Ha még jobban csökkentjük a víz mennyiségét, 1-1 arányban használva a zabot és a vizet, akkor zabtejszínt kapunk, ha csak simán inni szeretném, vagy turmixba tenni, akkor háromszorosára hígítom.
Nos, a zabot fele vízzel 1-2 percig turmixolom, majd felengedem a maradék vízzel és ezt újabb 1-2 percig folytatom. Sűrű szövésű anyagon keresztül leszűröm, és a zabpépet jó alaposan kicsavarom - meglepően zsíros érzés lesz -, aztán kimosom a turmixot és a tejet visszaöntöm. Teszek bele egy csipet sót és egy evőkanál agavészirupot. Ha valakinek nem lesz elég édes, nyugodtam duplázza, esetleg triplázza megy ezt a mennyiséget. Gyorsan összekeverem, és az eredmény ez a habos, könnyű, hófehér és zsíros tej lesz.

Néhányan panaszkodnak, hogy kicsit "papíríze" van. És csak a gabonákra emlékeztető enyhe utóízt érzek, ami engem nem zavar, mert gyerekkoromban gyakran rágcsáltam egy-egy búzaszemet. Ennek elkerülés miatt sokan megpirítják a zabot, esetleg megfőzik. Nos, mindkettő járható út, de akkor nem marad nyers a tej.

A maradék pép szárítás után felhasználható süteményekbe, liszt helyett vagy akár felfőzhetjük tejjel, és gyümölccsel ehetjük. 

Élettanilag segíti a bélműködést, béltisztítást. Csökkenti a vércukor- és koleszterin szintet, antioxidánsai védik az ér- és szívrendszert. Szóval hasznos dolog. És még finom is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...