2014. augusztus 20., szerda

Lasagne vegán módra - Reflektorban a paradicsom

Nem tudom ki és hogy van vele, de hajlamos vagyok igazat adni Garfieldnek, mert magam is szeretem a lasagnet, és nem látom okát annak, hogy vegánként miért is kéne lemondanom róla. Egy kicsit más íze van, mint megszoktam, de ez a más valójában sokkal jobb. Intenzívebb, zamatosabb, egyszóval finomabb.
Persze elkészíthetném növényi tejjel és sajttal, időnként előfordul, ha arra vágyok, hogy klasszikus, nyúlós szeleteket kapjak, de ezúttal más verziót hoztam.
Aki vegán, pontosan tudja, már nem úgy főzünk, ahogyan régen, az egyedi alkotórészek helyett az összkép a fontos.

Hozzávalók:
- 9 tojásmentes lasagne lap;
- 25 dkg szejtán;
- 1 közepes főzőtök;
- 1 kis fej főzőhagyma;
- 2-3 gerezd fokhagyma;
- 2 nagyobb sárgarépa;
- 8-10 érett paradicsom;
- 1 +1 ek szezámmagolaj (vagy más karakteresebb olaj);
- 1ek szójaszósz;
- 1 ek balzsamecet;
- 1 tk agave szirup;
- bazsalikom, só, bors, chili pehely(opcionális).

A "besamel" mártáshoz:
- 1 csésze napraforgó mag;
- 1/4 -1 citrom (ízlés szerint);
- 1 gerezd fokhagyma;
- 2-3 ek inaktív sörélesztőpehely;
- só, bors; víz. 

A tököt kimagozom - ha zsenge nem szoktam megpucolni - , és a szejtánnal, többi zöldséggel együtt felkockázom, majd a bazsalikom levelekkel - lehet szárított is - együtt robotgépbe teszem és apróra metélek mindent. Hozzáadom a szezámmagolajat, balzsamecetet, szójaszószt, agave szirupot, sózom, borsozom, kis chili pelyhet is teszek bele, jól összekeverem és kevés vízzel kb. 10-15 percig előpárolom.

Közben egy lábosba vizet forralok kevés sóval, ebben fogom előfőzni a lapokat. Tudom, hogy macerás, és sokan ki is hagyják, teljesen jó lesz a végeredmény nélküle is, de a tészta rengeteg folyadékot szív fel, - márpedig jobban szeretem, ha a lasagne szaftos -, és ha előfőzöm a tésztát, kevesebbet szív fel a szószokból. 
A felforrt vízbe egyszerre két lapot dobok - mert ekkora a lábas -, és azokat 2-3 perc alatt előfőzöm.  

Amíg a tészta rotyog, van időm elkészíteni a basamel mártást. A magot annyi vízzel, amennyi ellepi összeturmixolom, folyamatosan hígítom, hogy ne legyen se túl sűrű, se túl vizes, és amikor már elég egynemű az állaga, hozzá adom az ízesítőket, majd felöntöm úgy, hogy legalább 5-6 dl legyen - pizzára is remek öntet sajt helyett. Megkóstolom, igényel-e után ízesítést, és félreteszem. 

Egy jénai aljába  öntöm az olajat - bár ide paradicsomszószt szoktak tenni, most nem készítettem külön (semeddig sem tart, 3-4 paradicsom, só, bazsalikom, kis hagyma összeturmixolva) -, és a besamel mártásból is, addigra pont elkészülnek a tészták, így három lapot fektetek a mártásra, erre kanalaztam a paradicsomos töltelék felét, majd újabb három tésztalap, és megint a besamel, ezután a maradék paradicsomos keverék, majd megint három tésztalap, és a tetejére öntöm a  maradék mártást.
Az egészet sütőbe teszem, és nagyjából 30-40 perc alatt elfő a felesleges víz, megfő a tészta, és megsül a lasgne. Még megszoktam szórni egy kevés sörélesztővel, és néhány perc alatt rápirítom.

Én nem rakok benne oregánot, de bátran ízesítsétek úgy, ahogy nektek megfelel.A lapok száma ugye opcionális, nekem ekkora a tepsim.
Viszont fontos, hogy türelmesek legyünk, úgy 30-40 percig, hogy a tészta felhörpölje a felesleges és maradék szószt, és szépen kockákra vágva a tányéron se essen szét. Így az igazi az ízre és szemre is. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...