2013. július 28., vasárnap

Rízsgolyók, nyers zsöldséges szósszal


Ez az étel, vagyis  a hagyományos válfaja Japánban és Koreában honos, leggyakrabban háromszögre formázzák és rendszerint préselt hínárlapba csomagolják. Nos, az én háztartásomban nem akadt nori, bár ázsiai boltban kapható, de rendszerint hirtelen jön az ötlet, szóval abba teszem, amit otthon találok. Jégsalátába, endíviába, uborkagyaluval hosszában szelt cukkinibe, vagy akár szőlőlevélbe is, a lehetőségek száma végtelen. Fő a kreativitás!


Tapadós rizst kell főzni hozzá, ami nálunk nem annyira hagyományos, de nem lehetetlen. Célszerű hozzá kerek szemű, rizottó rizst használni. Igazi ragadós rizst rendszerint az ázsiai boltokban lehet kapni, a rizottó majdnem tökéletesen helyettesíti. No, ez egyik sem, de nem is a hosszú szemű, így határeset, de még épp jó volt. Összeállt, mint látszik, csak nem lett olyan szép a formája... 
Egy bögre rizst használtam hozzá, amit addig kell mosni, amíg tiszta vizet lehet leönteni róla. Ez némi idő, de megéri ráfordítani. Jól le kell csöpögtetni és Himalája val - a hagyományos is tökéletesen megteszi - két bögrényi forrásban lévő vízzel felöntöttem, majd minő meglepetés, megfőztem. Van rizsfőzöm, így az élet kicsit könnyebb, mert kb. 10 perc után újabb 10 perc párolóra tette, ami azt jelenti, hogy folyamatosan melegen tartja, és mivel fedő van rajta, tovább párolódik és mancolódik, ami jó. Ha nincs főző, az sem gond, a legkisebb fokozaton kell főzni olyan 15 percet - forrásban lévő vízbe kell tenni, ez fontos -, aztán elzárod alatta a tűzet és a fedőt letakarod egy nedves konyharuhával, így pihenteted. Ezalatt az idő alatt elő lehet készíteni a többi hozzávalót.


Levelekre szedtem és megmostam a jégsalátát, amit jól le kell csepegtetni, és testesebb csíkokra vágtam egy fél avokádót, egy sárgarépát és fél pritaminpaprikát. Amikor a rizs kéz melegre hűlt, akkor benedvesítettem a tenyerembe tettem, a közepébe raktam a felaprított zöldségekből, összehajtottam a tenyerem, a széleket ráhajtottam és még egy kanál rizzsel gombóccá gyúrtam. Ezek most nagy gombócok. Lehetett volna háromszög, azt könnyebb enni, és kép sincs, mert tiszta ragacs volt a kezem. Majd legközelebb...
A kész gombócokat egy-egy jégsaláta levélre tettem, amibe nem lehet becsomagolni, lévén, hogy a saláta ropog, de ez nem is baj. A tetejére öntöttem a maradék zöldségekből, egy nagy paradicsomból, fél gerezd fokhagymából, negyed csomag petrezselyemből, egy evőkanál olívaolajból, teáskanál balzsam ecetből és ból turmixolt öntetet, ami rendkívül sűrű lesz. Így a jó. 


Ha köretnek, vagy előételnek készítem, akkor a tenyérnyi helyett kisebbeket -  nagyjából a harmada lehet - készítek, de ugyanekkora levélre teszem, így a szósz nem csöpög le és mindenki egy falatra be tudja kapni. Akkor apró kockákra várom a "töltelékeket". A belevalók is elég változatosak lehetnek: uborka, "rántotta", "hal", tofu.  

És amikor lusta vagyok, akkor a salátákat tányérra teszem, arra pakolom kupacokban a meleg rizst, megszórom a felvágott cuccal,  és nyakon öntöm "maradékszósszal", mert mindig pont az ven benne, ami épp itthon van. Ez egy vegyes étel, főtt és nyers elemeket egyformán tartalmaz. Tökéletesen használható köretnek öntet nélkül, és főételnek, öntettel. Vagy ahogy nektek tetszik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...