2016. október 10., hétfő

Rakott kel és édesburgonya fasírt - napi menü #6

Mostanában kicsit nehéz volt összehoznom a rovatot, ezért próbáltam változtatni a folyamaton. Nem tudom, meddig fogom tudni tartani, nyilván szabadidő függvénye is, de próbálkozom. A menü továbbra is a hétfői, ezt viszem magammal munkába, és most is, ha van időm, hétvégén előre főzök.

Reggeli
Áfonya-eper smoothie
- 2 banán;
- 1/2 b fagyasztott áfonya;
- 3/4 b fagyasztott eper;
- 1/2 fej saláta
- 1/4 citrom;
- víz.

Az elkészítése igen egyszerű, a hozzávalókat beletettem a turmixba, ízlés szerint felöntöttem vízzel, és bekapcsoltam a gombot.
A színe ellenére ezt technikailag zöldturmix, mivel egy gigantikus fejes saláta fele ugrott bele. A zöldfélékre fokozottan igaz, hogy hajlamosak magukba gyűjteni az összes nehézfémet, vegyszert, ezért célszerű biogazdálkodásból választani, de nagyjából mindegy, mit választunk, csak legyen zöld és legyen sok.

Tízórai
1 marok mandula

Ebéd
Rakott kelkáposzta*, egy sárgarépa és energiagolyó
- 3/4 fej kelkáposzta;
- 1/2 l szójajoghurt;
- 1/3 cs szójagranulátum;**
- 1 fej hagyma;
- 1 bögre basmati rizs;
- 1 ek natúr vega-mix ételízesítő;
- köménymag, majoranna, pirospaprika, só, bors, fokhagyma granulátum.

A kelkáposztás torzsástól, hogy ne essen szét, elharmadoltam, és fél órára hideg vízbe áztattam, közben felkockáztam egy hagymát, amit kevés vízben, sóval megpároltam, rátetettem az előre megfőzött szójagranulátumot, felfűszereztem (köménymag, majoranna, pirospaprika, só, bors, fokhagyma granulátum) és ráöntöttem a megmosott rizst. Nagyjából két-két és félszeres vízzel felöntöttem, és készre pároltam.

Közben egy nagyobb fazékban feltettem sós vizet forrni, és a megmosott káposzta cikkeket egyenként előfőztem - olyan 10 perc. Közben a joghurtot a  vega-mixszel, sóval elkevertem. A káposztát lecsöpögtettem, kivágtam a torzsát, így levelekre esett. A levelek egyik felét egyenletesen elrendeztem egy tepsiben, ráöntöttem a joghurt harmadát, erre pakoltam a rizses keveréket, lefedtem a maradék levéllel, megöntöztem a joghurttal, majd előmelegített sütőben nagyjából 50-60 perc alatt aranybarnára sütöttem - félideig fólia alatt.

Uzsonna
Gyümölcssaláta mandulavajjal
- random gyümölcsök: szőlő, alma
- 2 ek mandula vaj;
- 2 ek víz.

Az almát kimagoztam, feldaraboltam és citromos vízbe áztattam, a megmosott szőlőt leszemeztem, és a mandulavajat elkevertem a vízzel. Ez utóbbira nincs feltétlen szükség, így elveszíti az olajos fényét, viszont könnyebben bele tudom mártani a lágyabb gyümölcsöket is, mint amilyen a szőlő.

Vacsora
Édesburgonya fasírt***, rizzsel céklasalátával és magöntettel
- 1 édesburgonya (553g)
- 1 bögre gm zabpehely;
- 2 ek tápióka liszt;
- 2 szál újhagyma;
- 4 ek inaktív gm sörélesztőpehely;
- só, bors, fokhagyma granulátum.

Öntet
- 1/4 b napraforgómag;
- 2 ek szezámmag;
- 1 ek kapribogyó;
- 1/4 citrom leve;
- 1/2-1/4 újhagyma;
- kb. 1/2 b víz;
- só, ha szükséges.

Készítettem én már édesburgonya fánkot, azt is szerettétek, most egy kicsit újraértelmeztem a receptet. Az édesburgonyát megmostam és héjában megfőztem, közben egy bögre zabpelyhet robotgépben ledaráltam - nem kell teljesen lisztszerűnek lennie, nem ez a cél, csak hogy picike, dara szerű legyen. A burgonyának lehúztam a héját, villával összetörtem, sóztam, borsoztam, beleöntöttem a karikára vágott újhagymát - zöld részével együtt -, fokhagyma granulátumot, beletettem a lisztet, élesztőt és a zabpelyhet, aztán összekevertem mindent. A burgonya még meleg volt, lefedtem az edényt és 45-60 percre félretettem, hogy a zab is megszívja magát ebben a édesburgonyás párában.

Aztán evőkanálnyi darabokat szaggatok a tésztából, sütőpapíros tepsin, korong formában aranybarnára sütöttem - olyan 20 perc után megfordítottam. Kimondottan ropogós lett a külseje, és lágy, hagymás a belseje.

Az öntethez egy órára beáztattam a napraforgómagot, aztán leszűrtem, és mindennel együtt, a víz felével összeturmixoltam, majd a kimaradt folyadékot részekben adtam hozzá, amíg sűrű és egynemű nem lett. Egy éjszaka a hűtőben kimondottan jót tesz neki, de óvatosan a sóval, mert a kapribogyó meglehetősen sós.

A cékla is saját, de nincs pontos recept. Érzésre készül. Majd megpróbálom legközelebb felírni.
-o-

*Tipp: a bio kosaramban hatalmas fej kelkáposzta csücsült, olyan nagy, hogy nem is kellett felhasználom az egészet, a maradékot felkockáztam, néhány szem burgonyát kockára vágtam, és így együtt lefagyasztottam, tökéletes lesz főzeléknek.

**Ha nem akartok szóját enni, 15-25 dkg darált gombával helyettesíthető, és bár nem olyan rég kaptam meg, hogy sok szóját fogyasztok, és ebben a receptben van joghurt és granulátum is, de valójában heti egy, maximum két alkalommal kerül terítékre. Akkor is natúr vagy fermentált formában, tehát tofuként, tamariként, esetleg szójaszeletként, granulátumként használom. A legtöbb készételben található szója, amit nap-nap után megeszik mindenki, nálam ez kimarad, és több olyan beszédet is végighallgattam mostanában - pl. Dr.  John McDougalltól -, hogy ebben a formában egészséges. Szóval senkit sem tiltanék el tőle, mivel olcsó és egészséges is, természetesen mértékkel fogyasztva.
És ha mégis, hát akkor a magtejfölöket nektek találták ki.

***Tipp2: Édesburgonya helyett használhattok nyugodtan sütőtököt, és édesen is kitűnő. Ha kihagyjátok a fűszereket és a hagymát, mazsolával, kókuszrészélekkel, fahéjjal, esetleg csoki darabokkal - vagy ami eszetekbe jut - keveritek, tökéletes édesség is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...