2013. december 24., kedd

Vega ünnep alkalmából egy kis összegzés

forrás
Ugyan még nincs itt az új év, nem ez lenne a számadás ideje, de ez az első karácsonyom vegánként, és némileg izgulok, mert szeretném, ha a családom is megkóstolná, amit főzök. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy már majdnem fél éve étkezem vegánkét, és ez szép lassan átformálta/formálja a háztartásom minden szegmensét. Anyagilag nem engedhettem meg magamnak, hogy kidobáljak minden nem vegán cuccot, de ami kifogy vagy tönkremegy, az helyett már új, állat és kifogásmentes terméket veszek. Így ugrott a több éve használt samponom, tusfürdőm, testápolóm. A hajbalzsam helyett ecetes öblítést használok, a kézmosó szappanomba sem hallt bele senki és így tovább.

A családom végérvényesen belátta, hogy ez már nem fog változni. Nem egy felmerülő hóbort volt, amit csak úgy, mint egy seregnyi más dolgot, egy reggel kirángattam a semmiből, és nem is az a célom, hogy megőrjítsem vele őket. Lassan a legtöbben főztek már a környezetemben valami teljesen vegánt, kedves kollégától kaptam tökéletes vegán édességet és miklullásra olyan télapót, amit megehetek. A főnöknőmtől pedig olyan mikulás csomagot, ami telis tele volt mogyoróval, mandarinnal, teát is kaptam, és bár tett bele pár szem szaloncukrot, meg egy kis mikulást is, csak nekem nem akarta kihagyni, de azt elcseréltem egy kolleginával, és így mindenki jól járt. 
Az a tapasztalatom, hogy próbálnak rám odafigyelni. Nem értik egészen, talán nem is akarják, de velem szemben toleránsak, nem hülyéznek le, érdeklődnek és én válaszolok (a vegán sütiknek nagy sikere volt), megmutatom mit eszem, iszom. Adott esetben kóstolót is adok, és több kollágánál kivívtam némi elismerő pillantást az ízek miatt. 
A környezetem nyitottabbá vált, bár igaz, nem térítek erőszakosan senkit, hiszek a szabad akaratban és abban is, hogy mindenki képes változni, de erre senkit nem lehet kényszeríteni.

Most már beszélhetek tapasztalatról, és őszesegében még mindig az a helyzet, hogy sokkal több az energiám, jobban pörgök, könnyebben kelek, többet alszom. Megszűntek az alvászavaraim, kiegyensúlyozottabbnak érzem magam, bár az én életem sem mentes a stresztől, és néha felkapom a vizet, de ez a dolog a fejemben van. No de hé, senki sem tökéletes!
Néhány napja enyhén meghűltem, amit onnan gondolok, mert bár semmi tünetem nem volt azonkívül, hogy folyt az orrom, de allergiás semmire sem vagyok, szóval nátha volt. 
Aki ismer, az tudja, amikor én lebetegedem, talán az első két nap még be tudok menni dolgozni, de aztán úgy felmegy a lázam, hogy felkelni sem tudok. Ilyenkor 3-4 napot fekszem és alszom végig, ezután általában már gyógyultnak vagyok tekinthető, de azok a napok nagyon nehezek. Szó szerint lever a lábamról a betegség, és ezt most felváltotta 3-4 napnyi orrujjfás, nekem megérte.

Már egy ideje hullik a hajam, és ebben volt egy pár rendkívül intenzív hét, amit nem tudtam figyelmen kívül hagyni, tehát elindultam egy kivizsgálásra. Kiderült, hogy a B12 szintem nagyon alacsony, csoda, hogy nem vagyok kopasz, de ez bizony nem az elmúlt fél évben csökkent le ennyire, feltehetően már jó ideje szenvedtem ebben a hiányban, tehát most vitamint szedek, aztán megyek majd újabb kontrollra, és kiderül, hogy mi lesz. Mellesleg sokkal kevesebb hullik, mióta megemeltem a napi fehérjeszintemet, szóval lehet ebben benne volt a három bölcsességfogam, amitől hamarosan elköszönök, a csökkentett vitaminszintem és a kevés fehérje bevitel is, de most úgy tűnik, minden sínen van.

Megeszek egy sereg olyan dolgot, amit azelőtt vagy nem szerettem, vagy nem is hallottam róla, változatosabban étkezem, kevesebb szénhidrátot fogyasztok, abból is általában a teljeskiörlésű fajtát, burgonyát ettem a múlthéten. Fehér rizst még eszem, de már azt is nagy részben felváltottam a barna testvérével. Ezzel szemben rengeteg gyümölcsöt és zöldséget eszem, saját bejáratott zöldségesem van, akitől ajándékot is kaptam már.
Kísérletezgettem, próbálkoztam, és ezeknek egy részét veletek is megosztottam. Én nagyon élveztem, élvezem, nem tudom, ki hogy van vele, de főzni csak kreatívan érdemes. Minden, ami napi rutinná fejlődhet igényli a szabadgondolkodást, és azt hiszem ezért nem megy nagyon a sütés. Ott fix arányok és hozzávalók vannak, ez pedig engem gátol, de eldöntöttem, hogy rágyúrok erre a témára is. Szó szerint.

Most elköszönök, ideje elkészíteni a karácsonyi menüt. Mindenkinek boldog és békés karácsonyt kívánok, és kellemes pihenést! Hamarosan újra szórakoztatlak titeket.

2 megjegyzés:

  1. Én is (bio alma)ecetes (+levendula illóolajos) öblítést használok a hajamra már vagy fél éve, a balzsamra azóta rá se bírok nézni. Amúgy a Mülleres Terra Naturi folyékony szappan is vegán, nagyon jó és nem is olyan drága. Boldog karácsonyt kívánok! Remélem, jövőre is sok-sok érdekes vegán receptet olvashatunk majd nálad. Igaz, én eszem húst, tejterméket meg pláne, de rengeteg zöldséget, gyümölcsöt is, és nagyon jó ötleteket szoktam látni nálad. Ideje megvalósítani közülük néhányat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. :) Tudom, hogy eszel húst, de én nem fogom neked azt mondani, hogy ne tedd, csak azt, egyél kicsivel több zöldet ;)
      Azt tudom, hogy a turmixokból párat kipróbáltál, de ha esetleg valami mást is megcsinálsz, akkor majd meséld el, hogy sikerült. :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...