2017. március 12., vasárnap

Vegán gőzgombóc - gluténmentes

Mióta étrendet váltottam, azaz gluténmentes lettem, bár nem állítom, hogy egyszer-egyszer étteremben nem csábulok el, de gőzgombócot nem tettem. Márpedig én azt szerettem. Sokszor csücsült a mélyhűtőmben is néhány darab, amit csak úgy kikaptam vacsorára, ezen szerettem volna változtatni. Mivel már elég jó kelt tésztát csinálok gluténmentesen is, a szokásos bögre mértékegységet használtam. 

Hozzávalók 20 gombóchoz:
- 3/4 b kukoricaliszt;
- 3/4 b rizsliszt;
- 3/4 b hajdina liszt;
- 3/4 b barna rizsliszt;
- 3 ek útifű maghéj;
- 1 cs (7g) szárított élesztő;
- 1 kk agaveszirup;
- kb. 2 b langyos víz;
- 2 ek szezámmagolaj.* 

Töltelék:**
- 1/2 b főtt vörös bab;
- 1/2 cukkini;
- 1/2 sárgarépa;
- 1/4 póréhagyma;
- 1/4 pritaminpaprika;
- 1 nagy marok fodros kel;
- 1 tk fokhagyma por;
- 1/2 tk só;
- 1-2 ek szezámmagkrém.

A mártogatósba:
- 3 ek szójaszósz;
- 1 ek balzsamecet;
- 1 ek szezámmagolaj;
- 1 ek szezámmag;
- 1 tk szárított chili pehely vagy sriracha.

A liszteket a sóval, útifű maghéjjal, élesztővel, olajjal, agave sziruppal elkeverem, és lassanként hozzáadom a vizet, amíg egy laza, kicsit vizes, de egynemű tésztát kapok  - az útifű maghéj sok vizet vesz fel, nem kell megijedni tőle -, aztán félreteszem kelni. És összekeverem a mártogatós hozzávalóit, ami aztán mehet a hűtőbe.  

A zöldségeket megpucolom, és robotgépben apróra metélem - ha nincs, ragadj egy reszelőt -, hozzáadom a sót, fokhagymát, és szezámkrémet és elkeverem, azt is félreteszem. Olyan negyven-ötven perc után átgyúrom a tésztát, kettőbe veszem, és kinyújtom, majd egy nagy pohárral köröket szaggatok belőle. A közepébe rakok egy teáskanál tölteléket, és körkörösen mozgatva összecsíptetem - ha marad a közepén egy kis nyitott rész, az a lehető legjobb. Nem tipikus gombóc ugyan, de nyugodtan félbe is lehet hajtani a tésztát, mint a koreai gombócok esetében szokás. 

Vizet forralok egy lábosba, ráteszem a pároló edényem, amit sütőpapírral béleltem, és beleteszek 5-6 gombócot - vegyétek figyelembe, hogy a tészta nőni fog, és méret függvényében 20-30 percig párlom. Amikor elkészültek, már csak annyi a dolgom, hogy szétvágom az egyik gombócot, meglocsolom egy kiskanállal a szószból, és megeszem. 


* Az olaj elhagyható, de szeretem az ízét, és ugyanezen okból kerül szezámkrém a töltelékbe is, ami helyett nyugodtan lehet tenni mogyorókrémet vagy hummust is.

** A hozzávalókat tetszésetek szerint variálhatjátok. Ha nagyobbakra vágtátok a hozzávalókat, vagy nem szeretek a fog kemény zöldségeket, elő lehet mindent párolni. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...