2017. február 5., vasárnap

Vegán lazac, kesukrémmel

Több helyen találkoztam ezzel a recepttel, és bár életemben nem ettem soha lazacot, így aztán azt megerősíteni, hogy a végeredmény valóban hasonló-e ízben, nem áll módomban, de az biztos, hogy finom lett. Picit macerás, vagyis inkább csak sokáig készül, de azért határozottan megér egy próbát. Sőt, kettőt, hármat is. 

Hozzávalók:
- 2 nagy sárgarépa;
- 1, 1/2 kg durvább só;
- 1 ek repceolaj;
- 1 ek szójaszósz;*
- 1 tk világos balzsamecet;
- 1 tk folyékony füst.**

A kesukrémhez:
-  kesukrém;***
- 1 csipet só;
- 1 tk szárított kapor.

Feltétnek:
- lila hagyma;
- kapribogyó.

A sárgarépákat alaposan megmosom, lesikálom, és még vizesen egy olyan tepsibe teszem, minek az alját már só fedi, majd a tetejére is öntök annyit, hogy teljesen betakarja. Ezután 190 fokon másfél óráig sütöm. Amikor elkészül, beleborítom egy nagyobb tepsibe, megvárom, hogy hűljön egy kicsit, leverem róla a só kérget, megpucolom a sárgarépát, és várok vele, hogy teljesen kihűljön, úgy sokkal könnyebb szeletelni.  

Közben a szójaszószt, olajat, ecetet és folyékony füstöt összekeverem és félreteszem. A kihűlt répákat vékonyra szeletelem - ez sajna nem mindig sikerült -, egy  légmentesen zárható tálba teszem, ráöntöm a szósz, óvatosan összeforgatom, aztán hűtőbe teszem, és elindul a várakozás. Három napig tart, míg összeérnek az ízek, én annyit még pluszban tettem, hogy reggel, majd este a talpáról a tetejére, majd vissza fordítottam a  dobozt. 

Közben a kesukrémhez hozzá adok egy csipet sót, egy púpos teáskanál kaprot, alaposan elkeverem, és hagyom, hogy az ízek összeérjenek. Hagyományosan bagellel fogyasztják, de én édesburgonyás amerikai palacsintát készítettem hozzá, természetesen az is gluténmentes volt.
A palikat megkentem kapros krémmel, rátettem a sárgarépákat, megszórtam hagymával, kapribogyóval. Hát most mit mondja? Igen, a vastagabb szeleteknél halványan érezhető a sárgarépa édessége, de elképesztően tökéletes ízorgia. Vendégvárónak, hidegtálnak, bűnös szenvedélynek egyformán megfelel, képtelenség abbahagyni. 

* Az eredeti recept szerint nincs benne, de megkóstoltam a sárgarépát pucolás után, és bár nagyon finom volt, nem találtam elég sósnak.

** Az eredeti recept 2 teáskanál folyékony füstöt tartalmaz, de nekem az túl erős lenne, ezért feleztem a mennyiséget.

*** Kesukrémet egy bő éve készítek, teljesen saját recept szerint, de ahogy máskor is előfordult már, most is kiderült, hasonlóan gondolkodó emberek hasonló dolgokat találnak ki. Érdemes a répával egy időben elkészíteni, de én két napnál tovább nem érlelném, nekem úgy túl csípős, de persze ez ízlés kérdése. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...